Hoofdredacteur Bastiaan van Schaik, die jaren terug al betrokken was bij Avant Garde als hoofd mode, wil de media met zijn nieuwe blad opschudden: “het is allemaal zo vreselijk braaf geworden.” De nieuwe Avant Garde wordt 360 pagina’s dik en brengt behalve modeseries en verhalen over kunst en design ook veel achtergronden op het gebied van lifestyle, politiek en reizen. “Alles wat met smaak te maken heeft”, aldus Van Schaik. Volgens de bladenmaker is er grote behoefte aan een tijdschrift als Avant Garde: “de dogma’s die afgelopen jaren het debat en de media bepaalden, verliezen snel aan betekenis. Dat schept ruimte voor meer kwaliteit en creatieve vernieuwing”. Avant Garde was bij de introductie in 1980 het eerste echte modeblad van Nederland en viel internationaal op door zijn grensverleggende benadering en mix van topmodellen en jong talent. “Ik wil Avant Garde de rol teruggeven die het ooit had”, aldus Van Schaik.

AI Cover

Met de eerste nieuwe uitgave voegt hij direct de daad bij het woord. Zo heeft het blad als een van de allereersten ter wereld een volledig met AI-gemaakte cover. Topfotograaf Bastiaan Woudt ontwierp drie verschillende voorpagina’s met gebruik van kunstmatige intelligentie. “AI is de meest invloedrijke innovatie van dit moment, daar wil ik op een positieve manier op ingaan”, aldus Van Schaik. De cover loopt overigens zo’n twintig pagina’s door en is ook daarmee anders dan anders. 

In het nieuwe blad lees je over ‘tradwives’; twintigers en dertigers die kiezen voor een bestaan als huisvrouw en over reizen door het door de Taliban gecontroleerde Afghanistan. 

Ook interessant is de modeserie met sportschoenen die door vijf geestelijken gedragen worden onder wie Bisschop van Amsterdam Jan Hendriks en non Nadia Croon. Verderop in het blad gaat Mona Keijzer in gesprek over wat zij een ‘revolutie in West-Europa’ noemt; de BBB-politica is een van de weinige bekende Nederlanders in de Avant Garde. Bewust, zegt Van Schaik – in de eerste uitgave wil Avant Garde vooral zijn eigen verhaal vertellen. Het nummer sluit met een betoog van schrijver Kemal Rijken over polarisatie. Nederland, zo zegt de auteur, moet een nieuwe manier vinden om bijelkaar te komen. Ook de indeling van Avant Garde is niet wat je gewend bent van een modeblad: waar sommige tijdschriften kiezen voor één thema, is Avant Garde volledig verdeeld in vijf onderwerpen: Patroon, Obsessie, Overdaad, Arabica en Coup.

Lancering

Avant Garde richt zich op iedereen vanaf 25 jaar. Daarmee gaat het blad voor een andere doelgroep dan de meeste andere modepublicaties in Nederland die zich vastgebeten hebben in Gen-Z. Het tijdschrift wordt in Nederland en Vlaanderen uitgegeven en is wereldwijd online en via de betere boekhandel verkrijgbaar. Uitgever Floris Müller van PBQ Media lanceerde eerder de Nederlandse uitgave van modeblad Numéro in Nederland. Naast het tijdschrift en een online platform wil Avant Garde jaarlijks meerdere grote evenementen organiseren. Als eerste staat een groot lanceringsfeest gepland op 17 oktober in TenClub in Amsterdam. Daarbij verwacht hoofdredacteur Van Schaik zo’n 250 mensen uit de mode, kunst en media. Daarna organiseert het tijdschrift in november een groot diner in Antwerpen.

Meer

Pers

Avant Garde
na 15 jaar terug als grensverleggend Nederlands modeblad

Fans hebben er bijna 15 jaar op moeten wachten, maar vanaf deze vrijdag is Avant Garde weer overal te koop. Het legendarische Nederlandse modeblad verschijnt twee keer per jaar als superdikke mannen- en vrouwenuitgave en als online platform.

28/05/2025

INTERVIEW BASTIAAN VAN SCHAIK

“I only speak up when there’s something worth saying.”

28/05/2025

INTERVIEW MET BASTIAAN VAN SCHAIK

“Je hoort me alleen als ik iets te vertellen heb”

28/05/2025

ON SALE EVERYWHERE FROM OCTOBER 9, 2025

Avant Garde returns to the Netherlands after 15 years

28/05/2025

VANAF 9 OKTOBER 2025 OVERAL TE KOOP

Avant Garde na 15 jaar terug in Nederland