Chanel keerde dit weekend terug naar New York voor de Métiers d’Art-show van 2026, de eerste onder creatief directeur Matthieu Blazy. Geen glamoureuze balzaal of museale setting dit keer, maar een metrostation aan 168 Bowery. Een opvallende keuze, bedoeld om de stad te tonen zoals die is: rauw, divers en altijd in beweging.
Blazy presenteerde een collectie die het traditionele Chanel-vakmanschap koppelt aan een uitgesproken stedelijke uitstraling. Klassieke materialen en borduursels werden gecombineerd met silhouetten die refereren aan straatmode, werkkleding en popcultuur. Het resultaat: minder couture-theater, meer realiteit.
De front row zat vol bekende namen, maar het was vooral de locatie die de toon zette. Voor Chanel markeert de show een koerswijziging: het huis zoekt nadrukkelijk aansluiting bij een jonger, stedelijker publiek. De vraag is nu of de loyaliteit van de traditionele Chanel-klant net zo goed meeverhuist naar de metro.
Matthieu Blazy:
Klassieke materialen en borduursels gecombineerd met silhouetten die refereren aan straatmode, werkkleding en popcultuur