Op Lange Benen – Ondernemer Mical Joseph
Met T FOR ALL richt Mical Joseph zich op een vaak vergeten doelgroep: lange vrouwen die modieuze, goed passende broeken zoeken. Vanuit eigen ervaring bouwde ze een merk dat focust op pasvorm, kwaliteit en schaalbaarheid. Met internationale ambities, duurzame materialen en een duidelijke ondernemersvisie werkt Joseph stap voor stap aan groei – in Nederland én daarbuiten.
‘Ik geef mijn business nog een kleine twintig jaar,’ grapt Mical Joseph wanneer we elkaar ontmoeten in een bar aan de Amsterdamse Keizersgracht. De oprichter van modemerk T FOR ALL verwijst naar recente cijfers over de lengte van Nederlanders. ‘We behoren samen met de Esten tot de langste mensen ter wereld,’ zegt ze. ‘Maar, zo blijkt, dalen we heel langzaam op die ranglijst. Door de komst van nieuwe groepen mensen, die gemiddeld iets korter zijn, neemt de gemiddelde lengte af.’
Voorlopig ziet Joseph echter geen reden tot zorg. Haar doelgroep – vrouwen van 1,75 tot 2 meter – is alleen al in Nederland groot: naar schatting hebben honderdduizenden vrouwen een maatje langer nodig. ‘Het aanbod voor deze groep is heel beperkt en vaak weinig modieus,’ zegt ze.
Joseph weet waar ze het over heeft. Ze is zelf 1,80 meter lang en liep al op jonge leeftijd tegen praktische problemen aan bij het kopen van kleding. ‘Broeken waren bijna altijd te kort,’ vertelt ze. ‘Dan moest ik een grotere maat nemen voor de lengte, maar dan klopte de pasvorm niet meer.’ Hoewel er anno 2025 meer keuze is voor vrouwen als zijzelf, blijft volgens Joseph de kwaliteit – en vooral ook het design – ver achter. ‘We worden door veel merken nog steeds als een buitencategorie gezien.’
‘In gesprekken met succesvolle ondernemers leerde ik dat alles draait om focus en schaal. Anders gezegd: doe één ding, en doe dat goed.’
Goed Verhaal
De broeken van T FOR ALL worden verkocht voor tussen de 100 en 150 euro. ‘Dat is geen budgetsegment,’ erkent Joseph. ‘Maar kwaliteit en pasvorm hebben een prijs.’ Waar andere starters in de mode maar wat graag tussen de grote merken gezien willen worden, positioneert Joseph zich niet als high fashion. ‘Ik maak geen catwalkmode,’ zegt ze, ‘maar broeken die goed zitten en er leuk uitzien.’
Haar verhaal staat. En dat is niet voor niets. Joseph werkte jarenlang in de media, onder meer als organisator van een luxebeurs in Amsterdam. Daar was zij verantwoordelijk voor netwerkbijeenkomsten voor ondernemers en leerde ze zichzelf te presenteren. ‘Ik droomde al jaren van een eigen bedrijf,’ aldus Joseph. ‘In gesprekken met succesvolle ondernemers leerde ik dat alles draait om focus en schaal. Anders gezegd: doe één ding, en doe dat goed.’
T FOR ALL bestaat nu bijna een jaar en het merk mag er zijn. Joseph vond een producent in Turkije en lanceerde eerder een eerste collectie met drie modellen: jeans, pantalons en een vegan-leather-broek. ‘Die laatste is gemaakt van theeafval,’ legt ze uit. ‘Dat is een bijproduct dat in grote hoeveelheden beschikbaar is en geschikt blijkt voor gebruik in kleding.
Amerikaanse Droom
Het merk verkoopt op dit moment uitsluitend online. Joseph regelt veel zelf, waaronder logistiek en internationale verzending, onder meer in de Verenigde Staten. ‘Ik heb de logistiek voor Amerika zelf opgezet,’ zegt ze.
Die interesse in het gigantische land is niet nieuw. Joseph’ vader is Amerikaans en komt uit New York. ‘Ik ga mijn hele leven al op en neer,’ vertelt ze. Amerika trekt, zegt ze, en dan vooral de zakenmentaliteit. ‘In Nederland focussen we soms sterk op waarom iets níét kan. In de Verenigde Staten is de eerste reactie vaker: hoe gáán we dit doen? Er is meer ruimte om groot te denken en om het gewoon te proberen.’
Of ze haar toekomst definitief in Amerika ziet? ‘Dolgraag! Maar ik hoop tegelijkertijd altijd in Nederland te kunnen blijven wonen. Ik wil de twee landen combineren: de ambitie en schaal van Amerika, met de nuchterheid en structuur van Nederland.’
Zogezegd lijken haar eerste stappen in de VS succesvol. Zeven leden van de WNBA (Amerikaans damesbasketbal) verschenen inmiddels op sociale media in kleding van T FOR ALL. ‘Zonder contracten of betaalde deals,’ spreekt Joseph trots. ‘Ze dragen het omdat ze het merk waarderen. Geweldig, toch? Zo’n post levert enorm veel zichtbaarheid op.’ Sporters lopen sowieso met het merk weg. Zo kwamen eerder beelden naar buiten van de Nederlandse volleybalploeg in de broeken van T FOR ALL.
Eén Miljoen
‘Ik heb uitgesproken dat ik binnen drie jaar wil doorgroeien naar een omzet van één miljoen euro,’ zegt Joseph. ‘Dat is ambitieus, maar haalbaar, mits de financiering meegroeit.’ Dit jaar kreeg ze steun van een stille investeerder, waarmee ze – zeker in vergelijking met andere beginnende ondernemers – een vliegende start heeft gehad.
Op langere termijn kijkt Joseph verder dan mode alleen. Ze wil het bedrijf uiteindelijk verkopen en een foundation oprichten. ‘Ik wil jonge mensen helpen die talent hebben, maar het zonder vangnet moeten doen,’ zegt ze. ‘Mensen zoals ikzelf, die net dat ene zetje kunnen gebruiken.’
Blijft de vraag wat haar belangrijkste drijfveer is: het helpen van lange vrouwen aan goed passende kleding, of het bouwen van een merk. ‘Ik vind het leuk om een bedrijf uit de grond te stampen,’ zegt Joseph. ‘Ondernemen is een spel van risico’s en kansen.’ En als over twintig jaar blijkt dat Nederlanders inderdaad korter worden? ‘Dan kom ik met weer iets nieuws. Als ondernemer moet je altijd flexibel zijn.’ De toon is gezet, zo blijkt in gesprek met de mode-ondernemer.
Op de openingsfoto (links op laptop) staat Mical Joseph in het midden