Avant Garde zit twee weken in het donker. Voor IDFA gaan we iedere avond naar een andere film of documentaire. Vandaag bekijken we The Six Billion Dollar Man, een analyse van de informatiestrijd rondom Julian Assange en de wereldwijde pogingen om hem het zwijgen op te leggen.

De film volgt Assange vanaf 2010, het jaar waarin WikiLeaks met een reeks datalekken de internationale politiek op zijn kop zette. De publicaties onthulden oorlogsmisdaden, diplomatieke verhoudingen en de omvang van de rookgordijnen waarmee regeringen gebeurtenissen jarenlang hadden afgeschermd. De documentaire laat zien hoe Assange door zijn missie vijanden maakte in overheidskringen, bij inlichtingendiensten en op politiek topniveau. Zijn klokkenluidersplatform veranderde voorgoed hoe burgers naar macht en staatsgeheimen kijken.

Wat de documentaire bijzonder maakt, is de combinatie van historische context en exclusieve beelden. Regisseur Eugene Jarecki gebruikt interviews met vrienden, collega’s en voormalige ministers en staatshoofden. Sommigen blijken nauwe bondgenoten, anderen hebben duidelijk een eigen agenda. Daarnaast bevat de film geheime opnamen uit de ambassade waar Assange jarenlang vastzat, die de druk en paranoia rond zijn afzondering tastbaar maken. Het resultaat is een chronologisch en feitelijk overzicht van de manier waarop staten opereren wanneer iemand hun informatiemonopolie bedreigt.

The Six Billion Dollar Man is geregisseerd door Eugene Jarecki, bekend van Why We Fight en The Trials of Henry Kissinger. De productie ligt in handen van Kathleen Fournier namens Charlotte Street Films, met coproducties van Andrew McLain, Molly Bareiss, Claudia Becker en José en Juan Passarelli. Executive producers zijn onder anderen Mathilde Bonnefoy en Geralyn White Dreyfous. De cinematografie komt van Joe Fletcher, David McDowall, Jack Harrison, Derek Hallquist en Juan Passarelli; de montage van Martin Reimers, David Fairhead, Simon Dopslaf en Zora Schiffer. De muziek is verzorgd door Niklas Paschburg, Akin Sevgör, Robert Miller en Belief Defect.

De film blijft hangen als een waarschuwing: informatievrijheid is kwetsbaar, en wie eraan morrelt, krijgt te maken met tegenkrachten die weinig grenzen kennen.

 
 

IDFA 2025 vindt plaats van 13 tot 23 November in meerdere bioscopen en theaters in Amsterdam.