Het belangrijkste foto-evenement van Frankrijk gaat vandaag van start: Paris Photo. Of in ieder geval voor de gelukkigen die een kaatje voor de informele vernissage hebben kunnen bemachtigen. Het evenement in het Grand Palais is vanaf vrijdag voor iedereen toegankelijk.

Op Paris Photo zie je het werk van grote namen uit de foto-kunst maar ook zo nu en dan kiekjes van jong talent. Dit jaar heeft het de beurs 222 deelnemers; er staan 179 galerieën en 43 uitgevers uit 33 landen op de vloer, waaronder zestig nieuwkomers. Wij flaneren vandaag door het aanzienlijke beursgebouw met internationale museumconservatoren, verzamelaars, handelaren en iedereen die maar een beetje toe doet in fotoland. 

Klein en Scherp

Paris Photo is overzichtelijk (om niet te zeggem: tamelijk klein), maar de selectie scherp en daarmee ben je als bezoeker verzekerd van een geweldig aanbod. Bij Gagosian hangt onder meer werk van meesters Andreas Gursky en Taryn Simon. Magnum toont iconische fotoreeksen van onder anderen Christopher Anderson en Alec Soth. En even verderop worden in de sectie Curiosa ‘makers’ gepresenteerd; kunstenaars met namen als Tarrah Krajnak en Paul Mpagi Sepuya die volgens de organisatie ‘het medium van fotografie oprekken’. Het experimentele werk gaat voor prijzen weg die weinig aan het toeval overlaten. Koopjesjagers hebben meer geluk in de uitgevershal waar Steidl, Aperture en andere kleine uitgeverijen hun boeken tonen en waar zo nu en dan een signeersessie plaatsvindt.

Even verderop worden in de sectie Curiosa ‘makers’ gepresenteerd; kunstenaars met namen als Tarrah Krajnak en Paul Mpagi Sepuya die volgens de organisatie ‘het medium van fotografie oprekken’

Terugkeer als Kunststad

Parijs mag dan een naam hebben als belangrijke kunststad, qua beurzen is het een redelijke achterblijver. Of in ieder geval dat was de Franse hoofdstad tot de organisatie van Art Basel er in 2022 neerstreek. Het bleek een waardig vervanger van FIAC (de nagenoeg uitgebluste Parijse moderne kunstbeurs). Art Basel Paris trekt inmiddels zo’n 200 galerieën uit meer dan 40 landen naar het Grand Palais en vele tienduizenden bezoekers en geldt als een van de belangrijkste aanjagers van de internationale kunsthandel in Parijs.

Betaalbare Kiekjes

Succes voor Paris Photo is logisch. Fotografie is allang geen buitenbeentje meer in de kunstwereld. De markt groeit gestaag, met name in het betaalbare segment. Volgens veilingdata werd er sinds 2005 wereldwijd zo’n 2,8 miljard euro uitgegeven aan fotokunst. De echte topstukken – zoals Andreas Gursky’s Rhein II, goed voor ruim 4 miljoen euro – blijven uitzonderingen, maar de belangstelling onder verzamelaars neemt toe. Vooral werken onder de 10.000 euro wisselen vaker van eigenaar; dat segment is de afgelopen vijf jaar bijna verdrievoudigd. Beurzen als Paris Photo kunnen daarvan profiteren – maar in gesprek merken wij dat de meeste fotohandelaren die naar de Franse hoofdstad gekomen zijn, zich het liefst met hogere geprijsd werk bezighouden.

Paris Photo loopt dit jaar van tot en met zondag 16 november. Het is – mede door de beperkte grote van de beursvloer –  druk op Paris Photo, dus slim plannen loont. Ga vroeg op de dag voor de rustigste uren, begin bij de sectie Curiosa voor experimentele fotografie en bezoek daarna de stands van toonaangevende galerieën en sluit af bij de uitgevershal. Wij staan tussendoor in ieder geval op het balkon bij het café om uit te puffen en te genoeten van onverwacht goed glas wijn.

Fotografie: Deborah El Helou