Uniqlo heeft zijn draai te pakken in Nederland. Volgend jaar wil het Japanse kledingconcern al een vijfde winkel openen in Utrecht. De winkel komt aan de Oude Gracht in het centrum, op loopafstand van het Centraal Station en moet zo’n 750 vierkante meter groot worden. Fans van het merk kunnen al begin 2026 bij Uniqlo in Utrecht terecht.

Internationale Expansie

De uitbreiding past in de groeiplannen van Uniqlo in Nederland. Het bedrijf heeft al grotere winkels in Amsterdam, Rotterdam en Amstelveen. Aangenomen wordt dat er komende jaren meer steden zullen volgen. Het bedrijf dat onderdeel is van het Japanse Fast Retailing, richt zich op betaalbare kleding van goede kwaliteit die lang meegaat en positioneert zich daarmee tussen fast fashion en duurdere merken als H&M, Zara en COS. Ondanks de stevige concurrentie ziet Uniqlo nog groeimogelijkheden in Nederland. Volgens het bedrijf blijft er vraag naar “praktische, goed ontworpen kleding”. Wereldwijd heeft Uniqlo meer dan 2500 winkels.


Volgens het bedrijf blijft er vraag naar “praktische, goed ontworpen kleding”

Betaalbare Basics

De Nederlandse kledingmarkt is sterk aan het veranderen. Grote ketens hebben te maken met dalende winstmarges en kleinere winkels verdwijnen door stijgende kosten en de groei van online verkoop. Tegelijkertijd letten consumenten meer op duurzaamheid en kiezen ze vaker voor tijdloze kleding die langer meegaat. In plaats van snelle modetrends draait het steeds vaker om kwaliteit en comfort. Dat speelt merken als Uniqlo in de kaart: betaalbare basics met een eenvoudige snit en functioneel ontwerp passen goed bij de wensen van Nederlandse shoppers.

Meer in Avant Garde 1 (Najaar/winter 2025). Bestel Avant Garde nu direct via onze shop.