Ze waren jong, eigenzinnig en radicaal vernieuwend: de Antwerpse Zes, de groep ontwerpers die in de jaren tachtig afstudeerden aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en de Belgische mode internationaal op de kaart zetten. Vanaf maart 2026 wijdt het Modemuseum Antwerpen (MoMu) voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling aan hun gezamenlijke werk. Het is een vroege vooraankondiging, maar nu al duidelijk een van de meest verwachte mode-evenementen van volgend jaar.

Van Londen naar Wereldfaam

In 1986 braken de zes ontwerpers door tijdens de British Designer Show in Londen. Hun experimentele collecties trokken daar de aandacht van de internationale pers en gaven Antwerpen een plek op de wereldkaart van de mode. De groep bestond uit Dirk Bikkembergs, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten, Dirk Van Saene en Marina Yee.

Hun radicale aanpak combineerde vakmanschap met conceptuele durf.  Niet langer draaide mode enkel om draagbaarheid of commercie, maar ook om expressie, kunst en identiteit. Deze attitude vormde de basis van een beweging die België wereldwijd als bakermat van vernieuwende mode op de kaart zette.

Uiteenlopende Carrières, Blijvende Invloed

Na hun gezamenlijke debuut kozen de zes elk een eigen pad:

  • Dirk Bikkembergs brak door met een sportieve esthetiek die voetbal en mode samenbracht en een niche creëerde die wereldwijd succes kende.
  • Ann Demeulemeester werd een internationaal icoon met haar poëtische, donkere stijl waarin romantiek, gotiek en minimalisme samenkwamen.
  • Walter Van Beirendonck ontwikkelde zich tot een kleurrijk en maatschappelijk geëngageerd ontwerper die met humor en kritiek grenzen verlegde.
  • Dries Van Noten groeide uit tot een van de meest succesvolle Belgische ontwerpers ter wereld, geroemd om zijn rijke stoffen, patronen en subtiele luxe.
  • Dirk Van Saene koos een artistieke route, vaak buiten de commerciële mode, maar bleef invloedrijk als docent en kunstenaar.
  • Marina Yee omarmde duurzaamheid lang voordat dit gemeengoed werd, met ontwerpen die recycling en herinterpretatie centraal stelden.

Samen vertegenwoordigen zij de veelzijdigheid van de Belgische mode: van commercieel succes tot artistieke rebellie. Hun invloed is nog altijd zichtbaar in hedendaagse modehuizen en jonge ontwerpers die hen zien als inspiratiebron.

Niet langer draaide mode enkel om draagbaarheid of commercie, maar ook om expressie, kunst en identiteit. Deze attitude vormde de basis van een beweging die België wereldwijd als bakermat van vernieuwende mode op de kaart zette.

Een Nieuw Hoofdstuk

De tentoonstelling in 2026 belooft zowel het groepsverhaal als de individuele carrières te tonen. Bezoekers krijgen een unieke kans om iconische collecties, zeldzame archiefstukken en vernieuwende installaties van de Antwerpse Zes te zien. MoMu laat hiermee zien hoe een kleine groep afgestudeerden een blijvende internationale beweging kon ontketenen.
Bijna veertig jaar na hun doorbraak in Londen komt de erfenis van de Antwerpse Zes opnieuw in de schijnwerpers. Antwerpen wordt daarmee wederom het toneel waar mode, kunst en geschiedenis samenkomen.

Meer in Avant Garde 1 (Najaar/winter 2025). Bestel Avant Garde nu direct via onze shop.